lasagna ayam dan cendawan bersos putih



Hi allzzz...semalam takde masa nak update blog,,ni time hujan petang-petang ni takde apa nak buat bolehlah share citer dan resepi ..heee..

Petang semalam kak sue tengok chef barefoot contessa buat lasagna cendawan dengan sos putih yang sangat simple mudah di masak..selama ni kak sue teringin sangat nak cuba resepi lasagna ni tapi bila tengok cara memasak yang bergitu rumit naik malas jadinya,kak sue memang suka masak..tapi kalau yang banyak sangat  step kak sue malaslah nak try..heee..

Tup ..tup semalam tengok chef tu masak lasagna senang pulak jadi hasrat lama nak mencuba tu datang balik..berkobar-kobar jadinya..apalagi mulalah tak senang duduk nak cari bahan untuk mulakan misi hee..en.hubby plak agak buzy minggu ni..kalau dia takde kat umah kak sue malaslah nak masak menu special ni..nanti membazir plak..anak-anak plak suka makan bila papa dia orang ada bersama,rasa seronok dapat makan sama-sama..lebih berselera..

Tanpa buang masa kak sue dah  salin resepi barefot contessa tu tapi kak sue olahkan balik ikut style kak sue lah..sebab tu nama resepi ni lasagna ayam dan cendawan bersos putih kak sue style..so kat bawah ni kak sue sertakan resepi lasagna yang kaksue dah olahkan..

Bhn uatama
2 kotak lasagna segera san remo{rebus dulu sampai lembut dan toskan}

Bhn untuk sos putih:
cendawan tiram
2 keping dada ayam{terpulang kalau nak guna ayam kisar/daging}
2 ulas bwg putih{di cincang}
1/2 buku buttercup
3 sudu besar tepung gandum
4 cawan susu segar
1 biji capcicum/lada bengala hijau
3 sudu besar tomato paste
2 kiub pati ayam 
lada hitam{secukup rasa}
garam{secukup rasa}
parmesan cheese atau mozarella{ikut citarasa anda}
p/s: sukatan bhn-bhn diatas mengikut citarasa kak sue korang bolehlah ubah ikut citarasa korang ya..

cara memasak sos putih :

Mula-mula panaskan periuk masukkan butter,bila butter dah cair tumis bawang putih yang dicincanghingga  naik bau dan kekuningan,bolehlah dimasukkan tepung gandum dan di kacau hingga sebati,bila semua bahan dah sebati masukkan susu segar,tomato puree,kiub pati ayam ,lada hitam dan garam secukup rasa.. biarkan hingga mendidih dan sosnya menjadi pekat..

Sementara menunggu sos putih kita pekat bolehlah kita panaskan kuali masukkan sedikit butter dan minyak,setelah panas masukkan isi ayam yang dicincang tadi goreng seketika hinggan masak dan kekuningan..skang bolehlah kita masukkan capcicum biarkan sekejap,akhir sekali masukkan cendawan tiram dan bolehlah di perasakan..ketepikan seketika.

Sekarang masanya untuk kita melapiskan lasagna yang telah kita rebus diawal tadi..gunakan bekas kaserol atau apa saja acuan yang anda suka..Langkah pertama kita susun lasagna ke dalam acuan,kemudian tuangkan sos putih..ratakan sos putih dan tuang sedikit isi ayam dam cendawan tadi hingga rata..


Langkah kedua ulangi apa yang kita buat pada lapisan pertama tadi,cuma kali ini kita taburkan parmesan cheese atau mozarella cheese hingga rata dan boleh lah di ulangi  untuk lapisan ke -3..Akhir sekali kita tutup lapisan ke -3 dengan lasagna dan tuang baki sos putih hingga habis.. taburkan sekali isi ayam dan cendawan serta cheese pilihan anda..sedia untuk dibakar ke dalam oven selama 15 ke 20 minit hingga kekuningan..siap untuk dihidang..

memasak itu memang mudahkan???marilah kita sama-sam mencuba ya..

masaklah dari hati yang suci murni..












Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

ROJAK AYAM TERENGGANU

Nasi Himpit Sambal Hitam ganu..

pecal jantung pisang ibunda